Friedrichshafen . "Ubogacenie" rekonstrukcji historycznej

Miasto i okolice piękne tegoroczną wiosną, Jezioro Bodeńskie, które utopiłoby w sobie ileś razy Rożnowskie, zachwyca, ale chłopaki mają też wyczucie misji. No to niech na ten temat Michał Urbańczyk :

Kolejne 2 dni targów AERO we Friedrichshafen za nami (18-19 kwietnia). Czas mija szybko, wiele rozmów i spotkań z ciekawymi osobami powoduje że czas się nie dłuży. Miło obserwować jak ludzie początkowo mijają nasze stanowisko z RWD-5R, po czym wracają zaczynają czytać tablicę informacyjną, a po chwili ich powieki się podnoszą a z każdym kolejnym zdaniem źrenice stają się coraz większe.
Tekst, projekt graficzny tablicy oraz tłumaczenie przygotował dla nas Roman Postek.
Dziś poszliśmy jeszcze dalej .... udaliśmy się do pobliskiego miasteczka Meersburg gdzie w specjalistycznym sklepie z kapeluszami (https://www.hut-bodensee.de) zakupiliśmy dla Stowarzyszenia kapelusz, typ: Panama-Traveller który na podstawie konsultacji z historykiem Markiem Roguszem wydawał się być najbardziej pasującym do kapelusza z historycznych zdjęć Stanisława Skarżyńskiego z okresu przelotu z Polski do Brazylii w 1933 roku.
Pozostało nauczyć się wiązać krawat i ... zgolić wąsy -Jurek Kołodziej zrobił to dla „sprawy” bez wahania. Zatem od dziś mamy nie tylko replikę samolotu z 1933, replikę emblematu „kuli ziemskiej” z października 1933, ale również ... replikę kapitana pilota Stanisława Jakuba Skarżyńskiego w pełnym „umundurowaniu” czyli w garniturze, kapeluszu i krawacie! – i nikt już więcej nie będzie przedstawiał go w lotniczych goglach i skórzanej plotce!
Można powiedzieć że stał się on pierwszym polskim pilotem „transatlantyckim”. Zapoczątkował nową erę w światowym lotnictwie sportowo/turystycznym, lecąc w zamkniętej, ogrzewanej kabinie, samolotem o masie własnej 450 kg, w zwykłym garniturze w przelocie na dystansie 3582 km (Afryka-Brazylia), ustanawiając tym samym oficjalny rekord świata w kategorii wagowej dla samolotów do masy 450 kg. W 1936 roku zostaje odznaczony na ten wyczyn medalem Bleriota w pierwszej edycji tego wyróżnienia.
Jego rekord/wyczyn zostanie niepobity przez 79 lat !!
Dopiero w 2012 roku słoweński pilot, biolog, fotografik Matevz Lenarcić na samolocie Pipistrel Virus SW (o masie własnej 300 kg) będący w samotnym przelocie dookoła świata pokona dystans 3700 km w przelocie nad Pacyfikiem.
 
Tekst: Michał Urbańczyk, konsultacja: Zbyszek Sułkowski, Zdjęcia: MU, Michał Pilch.